Ge-reformeerd wandelen
Bent u ge-reformeerd? En zo ja, wat houdt dat dan in? Wat voor rol speelt dit in uw leven van alle dag? Is dit een manier van denken en van leven? Of is dit alleen maar een toevoeging bij de naam van uw kerkgenootschap? Laten we daar eens bij stilstaan in deze Wandelgesprekken.
ROMEINEN 12 : 1 T/M 5
VAN CHRISTUS
Op het moment dat ik dit schrijf is het Reformatiedag. 31 oktober 1517 werd de reformatie van de Kerk ingezet, nu 507 jaar geleden, door Maarten Luther. Niet lang daarna ontstonden de Gereformeerde kerken in verschillende delen van Europa, maar vooral ook in Nederland. De theoloog die daarvoor de aanzet gaf was Johannes Calvijn. En hij baseerde de Gereformeerde leer op de volgende pijlers, Sola Scriptura en Tota Scriptura, Sola Fide en Sola gratia. Of te wel: alleen de schrift en de gehele Schrift, alleen geloof en alleen genade. Waarom was er eigenlijk een reformatie nodig? Omdat de Katholieke Kerk van Rome, allerlei dingen leerde die niet in overeenstemming waren met wat in de Bijbel staat en omdat de kerkstructuur niet bij dat beeld uit de Bijbel paste. De kerk was een kerk van priesters en prelaten geworden. Waar macht belangrijker was dan het geloofsleven. Dat mocht niet volgens de reformatoren. Want de Kerk is niet van ons mensen, maar van onze Heer Jezus Christus. Hij is het hoofd van de Kerk. Niet een paus of een vorst. Christus heeft de kerk gekocht met Zijn kostbaar bloed, vergoten aan het kruis van Golgotha. Daarom is het Zijn eigendom. Maar de Kerk is geen gebouw van steen. De Kerk is gemaakt van levende stenen, haar leden. En elk van ons is door datzelfde bloed van Hem vrijgekocht. We zijn Zijn eigendom. Zoals volgelingen van Calvijn, Caspar Olevianus en Zacharias Ursinus in de door hun opgestelde Heidelbergse Catechismus schreven. Niet voor niets beginnen ze in Zondag 1 met dit essentiële punt. “Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus”, antwoord 1. We zijn van Hem, zoals ook de Kerk van Hem is. We zijn geen onderdanen van de paus of maar leken in de kerk. Nee, we zijn van Christus, wij zijn de Kerk. Christenen staan niet op zichzelf in het leven, allemaal individuen die het zelf maar moeten en mogen uitzoeken. En die aan niemand verantwoording schuldig zijn. Nee, we zijn eigendom van Christus, jij, u en ik. Dat plaatst ons al bij elkaar. Maar we zijn ook verantwoording schuldig aan Christus, onze Heer en Meester. We kunnen en mogen er dus maar niet op los leven. Ieder voor zich en God voor ons allen, past niet bij de Kerk. In de Kerk zie je om naar elkaar, omdat Christus ons aan elkaar gegeven en verbonden heeft. En Christus zorgt voor Zijn Kerk. Dat doet Hij door Zijn Heilige Geest. Daarmee heeft Hij mannen als Luther en Calvijn geïnspireerd. Zo heeft Hij de reformatie bewerkstelligd, omdat Hij ons op onze waarde heeft geschat en weer in onze waarde heeft hersteld, namelijk als vrijgekochte kinderen van de Vader. En daarom kunnen we met Psalm 124 : 7 zingen; “wij zijn als een vogel ontsnapt uit het net van de vogelvangers, het net is gescheurd en wij, wij zijn ontkomen”. We zijn ge-reformeerd, maar dat betekend niet een eindstation. De Gereformeerde kerk is geen kopstation, maar een doorgaande lijn, want het kost ons moeiten om gereformeerd te blijven.
IN CHRISTUS
Hoe kunnen we gereformeerd blijven in de Kerk en in ons leven? Door in Christus te blijven. Maar hoe doe je dat? Door Christus te laten regeren in de Kerk. Dat doet Hij met Zijn Geest. De kerken worden nu bestuurd door de Kerkenraad en als ze dingen willen regelen die alle kerken aangaan, dan wordt er een Generale Synode gehouden, waar de meerdere kerken samen vergaderen. Aan het begin van die synode wordt een gebedsstond gehouden, waarin de hulp van de Heilige Geest wordt ingeroepen. Want wij geloven dat de Geest de geesten stuurt en zo de synode leidt. Het is dan ook heel kwalijk als je eerst zegt dat de Geest de synode leidt en dat je vervolgens als er een besluit uitkomt wat jou niet uitkomt de synode beschuldigd van slecht beleid. Want of de Geest doet Zijn werk en dan moet je niet klagen, of je gelooft niet dat de Geest werkt en dan moet je jezelf afvragen of je wel op de juiste plaats zit. De Geest bestuurd de Kerk, maar ook ons, in wie de Geest woont, als je Hem als je Heer en Redder hebt aangenomen. Dat je Hem als Redder hebt aangenomen is niet zo onbegrijpelijk, maar dat je Hem als je Heer hebt aangenomen, daar hebben we vaak meer moeite mee. Want Hem aannemen en erkennen als je Heer, heeft consequenties voor je leven. Het betekent dat je Hem gehoorzamen moet. Toch is dat van cruciaal belang. “Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in Mij blijft en Ik in hem, zal hij veel vruchten voortbrengen. Maar zonder Mij kun je niets doen”, Johannes 15 : 5. Dat zegt onze Heer. Je kunt dus maar beter bij Hem blijven. Leven in Christus betekent dat je jezelf telkens afvraagt; Heer wat wilt u dat ik doen zal? Maar hoe weten we dat? Daarvoor zijn twee kanalen. Eén, het gebed, leg het voor aan de Heer en wacht op Zijn antwoord. En twee, door Gods woord te lezen. Eén van de pijlers van de Gereformeerde leer is Sola Scriptura. Alleen de Schrift. Omdat Christus het gezag heeft in de Kerk, heeft ook Zijn Woord het gezag in de Kerk. Daarom moeten we Hem aan het Woord laten en niet de traditie of onze eigen mening. Gereformeerd zijn is Bijbels zijn. Professor Klaas Schilder zei eens; ‘we moeten de traditie bevragen en opnieuw bevragen en altijd blijven bevragen’. Want de traditie mag nooit leidend zijn in de Kerk. Dat hebben we van de reformatie geleerd. De Bijbel leert en wijst ons de weg. Is dat altijd makkelijk te begrijpen? Nee, maar de Geest leert ons wat er staat. En welk antwoord voor ons vandaag geldt. Dat kan soms anders zijn dan we gewend waren. Dat komt omdat we de Bijbel soms beter en anders verstaan dan voorheen. Maar de Bijbel blijft gezag hebben in ons leven en in de kerk. En als we dan merken dat de traditie of onze eigen mening in de weg zit dan moeten “we onze gezindheid vernieuwen, om zo te ontdekken wat God wil en wat goed, volmaakt en Hem welgevallig is”, zegt onze Bijbeltekst. En “U moet verstandig over uzelf denken, in overeenstemming met het geloof, de maatstaf die God ieder van u geschonken heeft”. Maak jezelf niet groter dan je bent. Denk niet dat je wijzer bent dan de Geest. Want ookal heb je de wijsheid in pacht, je bent er nog niet de eigenaar van, zegt een bekende uitspraak. Ge-reformeerd leven is luisteren naar Gods woord en Christus je leven laten leiden. En gereformeerd wandelen is de weg gaan die de Geest wijst, Christus, de weg, de waarheid en het leven, Johannes 14 : 6.
DOOR CHRISTUS
O, ik weet dat is niet makkelijk. We zijn net kinderen, die eigenwijs onze eigen weg willen gaan. Maar wie Jezus Christus als Redder en Heer heeft aangenomen, heeft de beste hulp beschikbaar die er maar bestaat. Want dan woont Zijn Geest in jouw hart. En Hij kan je helpen om dankbaar en blij en bereidwillig Zijn weg te gaan. Telkens opnieuw wil de Geest jou vernieuwen, reformeren. Zodat je kunt en wilt doen wat je Heer van je vraagt. “Onze hulp is in de naam van de Heer, die hemel en aarde gemaakt heeft”, Psalm 124 : 8. Dat is een houvast en bemoediging. En door Hem, kunnen we het. Een houden we het vol. Daarom zingen we ook; “Heer, U bent mijn leven, de grond waarop ik sta/ Heer, U bent mijn weg, de waarheid die mij leidt/ Uw woord is het pad, de weg waarop ik ga, zolang U mij adem geeft, zolang als ik besta/ Ik zal niet vrezen, wat U bent bij mij/ Heer, ik bid U, blijf mij nabij”, Lied 161 : 1 GK. Dat is ge-reformeerd wandelen.
F.L.